مزایا ، معایب و قوانین شیشه دودی کردن ماشین

اجاره ماشین در کیش
به این مطلب امتیاز دهید
دودی کردن شیشه ماشین

امروزه دودی کردن شیشه خودرو خیلی باب شده است چون سبب کاهش دما در درون کابین خودرو شده و باعث می شود ماشین خنک‌تر شود. ‌به‌علاوه این اقدام از برخورد مستقیم و مضر پرتوهای فرابنفش خورشید با پوست و دست راننده و سایر سرنشینان خودرو جلوگیری کرده و مانع از سوختن پوست آن‌ها می‌شود.

دودی کردن شیشه خودروها به خصوص در کشور ما در شهرهای جنوبی ازجمله کیش و قشم که در طول سال بیشتر روزها هوا آفتابی بوده و آفتاب به صورت مستقیم به خودروها می‌تابد امری اجتناب ناپذیر و اقدامی کاملا منطقی است. مزیت دیگر دودی کردن شیشه خودروها مربوط به بعد اقتصادی آن است. قیمت ماشینی که به شیشه‌های دودی مجهز است بالاتر از نمونه مشابه خود می باشد. دودی کردن شیشه برخلاف تغییرات دیگری که باعث دور شدن خودرو از نمونه فابریک خود می‌شوند بر قیمت خودرو می‌افزاید.

مقررات مربوط به دودی کردن شیشه 

دودی کردن شیشه ماشین

قوانین راهنمایی رانندگی در کشور ما شرایط محدودی را برای دودی کردن شیشه خودروها در نظر گرفته و تحت شرایط خاصی مجاز می‌داند. بر اساس این قوانین تنها در حالتی دودی کردن شیشه خودروها مجاز شده است که امکان رویت سرنشینان داخل ماشین میسر باشد. این موضوع به این معنی است که درصد مجاز برای دودی کردن شیشه خودروها بین ۳۵ تا ۴۰ درصد است. اگر خودرویی مجهز به شیشه‌های دودی با درصد بالاتری از درصد اعلام شده باشد پلیس راهنمایی و رانندگی و حتی پلیس انتظامی می‌تواند آن را به مبلغ ۵۰ هزار تومان جریمه کرده و یا توقیف کند و این به آن معنی است که هر اقدامی که منجر به ناتوانی پلیس در دیدن داخل ماشین از فاصله کمتر از ۳ متر شود تخلف تلقی شده و جریمه در پی خواهد داشت. به عنوان نمونه پلیس باید بتوانند در فاصله کمتر از ۳ متر تشخیص دهد که آیا شما پشت فرمان در حال استفاده از تلفن همراه هستید و یا کمربند ایمنی خود را بسته‌اید یا خیر؟

مزایا دودی کردن شیشه خودرو

دودی کردن شیشه ماشین

محافظت در برابر اشعه UV

خنک کردن فضای داخلی خودرو
نشکن بودن

سلیقه شخصی

حفظ حریم شخصی

رانندگی راحت

تغییر ظاهر خودرو خاصیت ضد خش

شرایط خاص

شیشه دودی  

با توجه به قوانین سخت گیرانه‌ای که برای دودی کردن شیشه خودرو وجود دارد، راهنمایی و رانندگی تبصره‌هایی نیز برای آن در نظر گرفته است که اگر افرادی که از سوی پزشک متخصص دستور استفاده از شیشه دودی را دارند، مجوز صادر می‌کند. برای دریافت مجوز دودی کردن شیشه خودرو، غلظت دودی شدن شیشه خودرو باید توسط سازمان فنی و پزشکی پلیس راهور بررسی گردد.

در کشور ما برچسب‌های دودی در صورتی مجازند که تنها بر روی شیشه‌های کناری خودرو چسبانده شوند چرا که اگر شیشه عقب خودرویی به برچسب دودی مجهز باشد غیر قانونی بوده و برگ معاینه فنی برای آن صادر نخواهد شد.

البته قانون ذکر شده در خصوص خودروهایی که شیشه‌های جلو و یا عقب آن‌ها به صورت کارخانه‌ای و فابریک دودی است صدق نمی‌کند. اگر سرنشینان این خودروها از بیرون از خودرو برای عابرین و خودرو سواران قابل رؤیت باشند صدور برگ معاینه فنی برای آن‌ها بدون اشکال است که از این جمله می‌توان به خودروهای تولیدی لکسوس و پورشه اشاره کرد. در کنار تمامی مزایای ذکر شده نباید فراموش کرد که اگر خودرویی مجهز به شیشه‌های دودی پر رنگ باشد ممکن است دید راننده را دچار اختلال کند و همین موضوع فارغ از مسئله احترام به حریم شخصی بسیار خطر آفرین است.

عوامل مؤثر در قیمت شیشه دودی

دودی کردن شیشه ماشین

کیفیت و جنس برچسب

ضد خش بودن

نوع ماشین و شیشه‌ها

روش‌های نصب

نشکن بودن

رنگ برچسب قابلیت یو وی

برای اجاره خودرو در کیش ، کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجاره ماشین در کیش