انواع جرائم رانندگی

انواع جریمه رانندگی
به این مطلب امتیاز دهید
انواع جرایم رانندگی

با مهمترین قوانین جرایم رانندگی آشنا شوید

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که از مقررات راهنمایی و رانندگی سرپیچی کرده اید و از سوی افسر راهنمایی رانندگی جریمه شده باشید. در این مطلب قصد داریم در مورد اهمیت انواع جرایم رانندگی و پرداخت به موقع آن صحبت کنیم.

جرایم رانندگی شامل چند نوع هستند:

  • جریمه دوبرگی
  • جریمه تسلیمی
  • جریمه الصاقی
  • ثبت تخلف با استفاده از دوربین های اپراتوری و دوربین های هوشمند

جریمه دو برگی چگونه است؟

انواع جرائم رانندگی

هنگامی که پلیس راهنمایی و رانندگی از شما تخلفی می ببیند به شما دستور ایست می‌دهد. اگر راننده چه از روی عمد و چه غیر عمد به دستور پلیس بی توجهی کند و توقف نکند، پلیس برای جریمه از دو برگ استفاده می‌کند، برگ اول مربوط به جریمه خودرو و برگ دوم مربوط به عدم توجه به فرمان پلیس می باشد. در این شرایط پلیس، مشخصات کامل خودرو اعم از پلاک، رنگ، مدل ماشین و … را در برگه جریمه درج می‌کند تا در صورت نیاز اطلاعات کافی وجود داشته باشد.

در هنگام جریمه‌ دو برگی، علاوه بر مبلغ جریمه راننده مبلغ ۴۰۰۰۰۰ ریال، به علت بی توجهی به فرمان پلیس جریمه می‌شود.

نکته‌‌ قابل توجه در جریمه دو برگی، این است که به دلیل عدم ایست کامل خودرو، احتمال خطا وجود دارد و در اعتراض به این جریمه، احتمال موفقیت در حذف جریمه و یا کاهش مبلغ آن وجود دارد.

جریمه تسلیمی به چه صورت صادر می شود؟

جرائم رانندگی

قبض تسلیمی نیز مربوط به جریمه‌هایی است که پلیس راننده را از خلافی که مرتکب شده آگاه می‌کند و به وی دستور ایست می دهد و با گرفتن مدارک لازم، قبض تسلیمی را به راننده می‌دهد. با توجه به اینکه در این نوع جریمه هم پلیس و هم راننده در محل حضور دارند، اعتراض به آن چندان موثر نیست. در این نوع جریمه، افسر تمام اطلاعات مربوط به خودرو را ثبت و به راننده تحویل می‌دهد به همین دلیل احتمال خطای آن بسیار پایین است.

جریمه الصاقی چیست؟

این جریمه همیشه در زمانی اتفاق می افتد که ماشین بدون راننده در پارک قرار دارد و افسر راهنمایی و رانندگی در صورت مشاهده تخلف، برگ جریمه را بر روی ماشین قرار می‌دهد. در این نوع تخلف به دلیل عدم حضور راننده اطلاعات عمومی اعم از مدل، شماره پلاک، رنگ،‌ و دیگر اطلاعات خودرو در برگ جریمه درج می‌شود و به ماشین چسبانده (الصاق) می‌شود. در این نوع تخلفات هم به دلیل این که ماشین ساکن بوده و افسر بر روی موقعیت تسلط کامل داشته، کمتر در اعتراضات ثانویه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

جریمه دوربین‌های اپراتوری به چه صورت است؟

انواع جرائم رانندگی

در این نوع دوربین‌ها، اپراتوری که متصدی دوربین است شما را جریمه می‌کند. در مراکز پلیس تعداد زیادی اپراتور انسانی هستند که مسئول بررسی و نظارت بر دوربین‌های نصب شده در سطح معابر و خیابان‌ها می باشند. اپراتورهای دوربینی می‌توانند در همان زمان اقدام به صدور قبض جریمه و یا اعزام نیرو به محل مورد نظر کنند. تخلفاتی همچون،‌ پارک دوبله و جریمه پارک در مکان ممنوعه توسط دوربین‌های اپراتوری صادر می‌شوند.

ازآنجایی‌که در این نوع جریمه، عکس پلاک در هنگام تخلف موجود است، اگر راننده به تخلف اعتراض کند، در صورت خوانا بودن شماره پلاک به‌طورقطع اعتراض رد خواهد شد. اگر پلاک ناخوانا باشد امکان درخواست تجدیدنظر وجود خواهد داشت.

جریمه دوربین‌های هوشمند چیست؟

انواع جریمه های رانندگی

دوربین‌های هوشمند به‌صورت خودکار و به کمک هوش مصنوعی کلیه اطلاعات خودرو را ثبت می‌کنند. این دوربین‌ها در مکان‌هایی نصب می‌شوند که نیاز به تحلیل فردی نباشد یعنی برای دوربین این‌گونه تعریف می‌شود که هر خودرویی از این خیابان عبور کند، پلاک آن ثبت شود که در این صورت استثنایی وجود ندارد. بیشترین استفاده این دوربین‌ها برای سرعت غیرمجاز و محدوده طرح ترافیک است. جریمه سرعت غیرمجازی که توسط دوربین ثبت‌ شده باشد یکی از سنگین‌ترین جریمه‌ها مبلغ می باشد.

این دوربین‌ها با استفاده از هوش مصنوعی و به صورت اتوماتیک، به شکلی مکانیزه اطلاعات پلاک را در خود ثبت می‌کنند. ثبت تخلفات دوربینی زمانی اتفاق می‌افتد که کمتر نیاز به تحلیل فردی باشد. به‌طور مثال تخلف پارک کردن در مکان‌هایی که پارک کردن ممنوع است توسط دوربین ثبت نمی‌شود. چون احتمال این‌که فرد برای چند ثانیه توقف کرده باشد و … وجود دارد.

بیشترین مواردی که از این دوربین‌ها استفاده می‌شود، ثبت تخلف سرعت غیر مجاز و ورود به محدوده‌ طرح ترافیکی است.

ثبت تخلف با دوربین ازنظر مبلغ و هزینه‌ی جریمه از سنگین‌ترین نوع جریمه‌هاست.

کدام جریمه‌ها دو برابر می‌شوند؟

مبلغ جریمه‌های الصاقی و تسلیمی درصورتی‌که در مدت مشخص پرداخت نشود، دو برابر خواهند شد اما جریمه‌های دو برگی و ثبت شده با دوربین به‌هیچ‌عنوان دو برابر نخواهند شد. مهلت پرداخت جریمه‌های الصاقی، تسلیمی و دو برگی ۶۰ روز است و در صورت عدم پرداخت در مدت زمان اعلام‌شده، میزان این جریمه ها دو برابر خواهد شد. بهترین راه برای جلوگیری از دو برابر شدن جریمه‌ها پرداخت آن در زمان تعیین شده است. گاهی اوقات پیش می‌آید که جریمه‌های دو برابر شده بخشیده می‌شوند و رانندگان در مدت زمان معینی می‌توانند جریمه‌های خود را بدون دو برابری پرداخت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انواع جریمه رانندگی